Psia Trufla? - z czym się to je?

Trufla?! Chodzi oczywiście o psi nosek. Kolejny zaplanowany post został zrealizowany. Do napisania go zainspirował mnie spacerek. W pierwszy szkolny piątek wybrałyśmy się na spacer. Szybko się zbierałam i wyszłyśmy. Dziwne rzeczy, psiak nie chce biegać daleko, trzyma się blisko mnie. Robi siad, leż bez komendy, aż w końcu zaczęła drapać łapką w moja nogę. Achaa... Przypomniałam sobie, że w spodniach mam smakołyki, z poprzedniego spacerku. Czego psi nos nie wytropi :)

























Ciepły i suchy, czy mokry i zimy?

Podobno ciepły nosek jest oznaka choroby, ale czy to prawda? Nope. Wcale ciepły nosek nie musi oznaczać choroby a zimny zdrowia. Tak samo ciepły nosek nie oznacza, że psiak ma gorączkę. Przyczyną suchej i cieplej trufli może być ogrzewanie mieszkania i suche powietrze. Czasami zdarza się, że zaraz po przebudzeniu i po dużym wysiłku nosek jest suchy. Lepszym odniesieniem do sprawdzania stanu zdrowia psiaka jest jego obserwacja, czego nie muszę chyba nikomu specjalnie wyjaśniać. Dlaczego zatem czasami trufle są mokre. Otóż wilgotny nos wychwytuje więcej zapachów, ponieważ wiele substancji jest dobrze rozpuszczalnych w wodzie. Jest zimny, ponieważ wilgoć paruje. Pusia teoretycznie cały czas ma suchy nos. Zawsze kiedy wychodzimy na zewnątrz jest on wilgotny. 




Jak działa psi nos?

Na pewno każdy z nas nie jednokrotnie widziała węszącego psiak, ale czy dobrze się mu przyjrzeliśmy? W jaki sposób pies wącha? Tak jak wyżej napisałam trufla jest wilgotna. Porusza się niezależnymi ruchami w obie strony. Skupiony psiak staje bez ruchu. Dokładniej: Psi zmysł powonienia nie różni się zbytnio od naszego, nie biorąc pod uwagę pola powierzchni węchu psa. Wdychany zapach za pośrednictwem odpowiedniego nerwu dociera do mózgu, gdzie jest poddawany analizie pnia mózgu. Ośrodek węchowy u psa waży średnio 5 g, u człowieka 1,5 g. Gdy zwiększymy rozmiar mózgu psa do człowieka to zrąb będzie ważył aż 60g.



Budowa

Każdy nos jest inny, psi również. Dodatkowo psi nos posiada, tzw. linie papilarne, czyli wgłębienia i wypustki w trufli. Zwane są tak, ponieważ tak samo jak u ludzi nie występuje dwie takie same linie papilarne na palcach, tak samo nie znajdziemy w psów dwóch takich samych szlaczków na nosie. Dwie dziurki w nosie celowo nie są zrośnięte, ponieważ w ten sposób mogą pobierać jeszcze więcej powietrza. Nabłonek węchowy, czyli zestaw komórek nerwowych u psa wynosi 390 cm (kwadratowych), przeciętny człowiek posiada 7 cm (kwadratowych). Po raz kolejny psiaki maja nad nami przewagę. Bardzo ważne są również predyspozycje węchowe przekazywane młodym. Aktualnie jestem w temacie z biologi, bierzemy akurat tematy o DNA. Jeszcze raz psy bija nas na głowę! Posiadają około 1300 wiązań kodów, a ludzie znacznie mniej- 900. Ponadto psi nos jest ponad 1000 razy bardziej czuły niż człowieka.



    Narząd Jacobsena. Co to takiego?

  Jest to narząd leżący pomiędzy jamą nosową, a podniebieniem. Składa się on z dwóch kieszonek         wypełnionych cieczą. Jego ścianki pokryte są nabłonkiem węchowym, otwierane są dwoma                 otworami na podniebieniu w przedniej części jamy gębowej. Bodźce przenoszone są do ich 
  wnętrza końcówkę języka.  



  Ciekawostki:
  • Psi nos potrafi wychwycić komórki raka. 
  • Im pies ma dłuższy nos, tym lepszy jest jego system chłodzenia organizmu.
  • Psiak z dłuższą kufą żyją dłużej, podobno.
  • Psy potrafią wyczuwać emocje.






Odcisk psiego nosa, możemy zrobić go sami. Jedyny sposób jaki znalazłam to ten. Próbowałam go zrobić, jednak coś mi nie wyszło. Widać tylko kształt, bez "linii papilarnych". Za to odcisk łapki wyszedł świetnie. Spróbuję jeszcze jakoś inaczej to zrobić. Kto wie, kto wie może się mi uda. Znacie jakieś sposoby na wykonani takiego odcisku??

Ps. Nie mam pojęcia ile razy w tym poście użyłam słowa 'nos'. W sumie to post o nosie :)

Pss. Dzisiaj mamuśka miała urodzinowe party. Psiak był niezwykle grzeczny co mnie niezmiernie cieszy. Ona czuje chyba dobrych ludzi. Na początku trochę poszczekała, a później była cały czas spokojna i ignorowała gości. Po prostu poszła spać.

Pozdrawiamy Was R&P

11 komentarzy:

  1. Psiaki z dłuższą kufą wcale nie żyją dluzej niz te o brahycefalicznej budowie. Te ze spłaszczonym noskiem mają jedynie większe problemy, szczególnie w lato, czy przy jedzeniu, ale poza tym to kompletna bzdura. Dlugie pyski mają miedzy innymi charty, zeby czasem sie nie zapowietrzyć po, czy w trakcie biegania.:)
    Lubie takie ciekawskie posty, a nosek to szczególny narząd :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny i ciekawy post, sporo nowych ciekawostek dowiedziałam się o psim nosie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy post. Sporo w nim nowych ciekawostek :)

    Pozdrawiamy!
    max-psiprzyjaciel.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Sporo ciekawostek. Ja czytałam w pewnej książce, że pies może jednocześnie używać tylko jeden zmysł np. kiedy coś wącha to tego nie widzi, ale nie wiem czy to prawda. :D
    Pozdrawiam,
    reksio-the-dog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też coś takiego słyszałam. Zapomniałam jeszcze napisać, że jak pies dyszy to nie czuje zapachów. Dopiero jak skończy dyszec to może zacząć topić ;)

      Usuń
  5. Bardzo ciekawy post. Psi nos jest niesamowity. To coś, co możemy opisać liczbami, ale przecież tak naprawdę, dopóki jakiś człowiek nie zostanie na chwilę psem, nie będziemy w stanie nawet wyobrazić sobie jak to jest tyle... Czuć!

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajne ciekawostki, ale praktycznie wszystkie znałam już wcześniej :)
    Nie mniej jenak post ciekawy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Psi nos często jest niedoceniany. A tu proszę! :)
    We wrześniu chodziłyśmy po śladach i bardzo mi się to spodobało. Uwielbiam patrzeć, jak Mira tak angażuje się w trop. :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy post! :)

    | http://mundkowaferajna.blogspot.com |

    OdpowiedzUsuń
  9. Najważniejsze jest, żeby nos psa był mokry i zimny. Jeśli jest suchy i gorący, to znaczy, że pies ma gorączkę. Jeżeli jesteśmy właścicielem psa, to warto zapoznać się, np. z takim poradnikiem: https://www.pies.pl/2019/07/01/suchy-nos-u-psa-co-oznacza-jaki-powinien-byc-psi-nos/. Gdy pies ma suchy nos, to idę zawsze do weterynarza.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za każdy komentarz.
Przesyłajcie linki do swoich blogów, a na pewno zajrzę :)

Zaprojektowane z przez Fursora